FMTK Utmaningen 2016

Det här är första dagen i resten av ditt liv.

Ungefär så brukar det inledas när det är tänkt att du ska göra en förändring som just påverkar resten av ditt liv. För det är vad de flesta hälsochocher -och inspiratörer vill. Inget fel med det,förutom just att de vill att det ska vara i just resten av ditt och mitt liv. Jag däremot tänkte att det här kan vara första dagen i ditt liv i tolv veckor i alla fall. För ska vi mäta så vad är tolv veckor av säg… 50-60 år eller kanske till och med ännu mer av ditt liv?

Jag tänkte i alla fall att i tolv veckor fram över utmana just dig som läser det här att ta tag i ditt liv, börja träna, om du inte gör det, och tänka lite mer hälsosammare.

Nu vet jag vad du tänker. ”Jaha! ännu en så där hälsa -och träningsfrek som redan är i top trim och kan allt som ska få mig i form. Vad vet han om att ligga på sofflocket och käka chips och dricka öl nästan varje kväll”

Oj, oj, oj! Vad fel du har i så fall. Den som utmanar dig är en trött heltidsarbetande 43-årig tvåbarnsfar som går upp alldeles för tidigt om morgnarna, äter för dåligt, väger för mycket och sover för lite. Så kan jag så kan verkligen du med.

product_greenVad går då utmaningen ut på?
Ganska enkelt. Du och jag ska följa träningsprogrammet Inför militär grundutbildning i appen FMTK
App store Google Play
från Försvarsmaktens träningsklubb. Appen är helt gratis att både hämta och använda och allting är på svenska. Träningsprogrammet är alltså tolv veckor långt, tre dagar i veckan, mellan 15 till 30 minuter per pass. Du kan välja tre olika nivåer Intro, Normal, Avancerad. Vilken nivå du lägger dig på är helt upp till dig. Efter varje avslutat träningspass så finns möjligheten till en utmaning, alltså att utmana sig själv med en extra övning i det passet. I min utmaning till dig så igår att du ska följa upp med minst en utmaning i veckan. Det låter väl inte så jobbigt, eller?

Varför gör jag det här då?
Jag vill inte bara utmana dig och mig själv utan anledning, utan jag vill att vi tillsammans ska motivera och inspirera varandra till att få igång oss och börja tänka lite mer på vad vi stoppar i oss.

Första motivationen
Jag tänkte att jag skulle börja med att motivera dig med att tala om med vem du gör den här utmaningen och med vilka förutsättningar jag går in med.


Jag är alltså 43 år och jag har ett helt vanligt heltidsjobb som lastbilschaufför. Jag väger över 100 kilo (ganska mycket över faktiskt), jag har nästan 50% kroppsfett och lider av något för högt blodtryck. Mitt BMI är över 31 så jag inte bara överviktig, jag är rent utsagt fet.


Åter igen, kan jag så kan du.
Vad är då min plan, förutom att just genomföra ett träningsprogram på tolv veckor. Jo, mitt mål under dessa veckor är faktiskt ganska simpla. Jag presenterar dem i ordningsföljd.

  1. Jag ska ner under 100 kg
  2. Mitt blodtryck ska bli normalt
  3. Jag ska halvera mitt kroppsfett
  4. Jag ska bli ”normalviktig”

Ganska simpla mål. De tre första som delmål till de fjärde över längre tid.

Nu ska jag bara komma på ett bra sätt för oss att hålla koll. För det första, sök upp mig som vän på FMTK, jag heter Artfors. På sociala medier använder vi hashtag #fmtkutmaningen2016.

Under kommande veckor så kommer jag att presentera fler verktyg och tips som du kan använda dig av för att lyckas dessa tolv veckor tillsammans med mig. Både här på bloggen och i poddarna A-Team Podcast och Artfors Actionpodd

Jag hoppas verkligen att du antar min utmaning och i förväg,

LYCKA TILL!