Får det lov att vara en kaka till?

För cirka 5 månader sedan påbörjade jag en resa som jag faktiskt är mitt uppe i, men det är först nu som jag vågar dela med av den. Det här är min resa så här långt.

Så var det det här med maten. När man vill gå ner i vikt och leva mer hälsosamt är maten en ganska viktigt det, faktiskt den viktigaste. Jag hörde någon vid något tillfälle, troligtvis på Youtube, säga "Abs, are made in the kitchen", och det är helt sant. Det spelar ingen roll hur mycket du rör på dig, äter du inte rätt kommer du rätt snabbt att stupa.

Viktväktarna, LCHF och periodisk fasta.

Precis som överskriften säger, jag har testat dem alla. Funkar de? Inte för mig. Det som är kruxet med dessa dieter är att de är just dieter. Jag behöver något som jag kan satsa på långsiktigt, ett sätt att leva. Och jag har hittat ett sätt som funkar för mig.

För ett par år sedan deltog jag och min dotter i ett utmaning på det lokala gymmet, STC. Det vi deltog i var något som hette "Beachfight 2017" och det gick ut på att man skulle följa deras kost- och träningsprogram i fyra veckor för att komma igång. Samtidigt var det en tävling så de som tappat mest procentuellt vann ett pris. Jag kan säga att vi vann inte, så jag kommer inte ihåg vad priset var. Det hela gick ut på att äta det som stod i programmet, individuellt utformat, och göra övningarna hemma man fick med.
Dessa papper har jag sparat. Övningarna var väl, enligt mig inget att hägna i granen, "vanliga cirkelpassövningar". Men maten. JAg vet inte riktigt vad det är med maten och denna kosthållning, men den passar mig. Såpass mycket att jag faktiskt kan se mig leva så här lång tid framöver till och med resten av livet.

Egentligen är det ganska simpelt. Det hela handlar om att äta så rent som möjligt, ett visst antal kalorier och att inte inta kolhydrater mer än mitt på dagen. JAg kan säga att det äts en hel del med ägg, bär, yoghurt, sallad och keso.

En vanlig dag kan se ut som följer:

Frukost: 2 ägg, 200g grekisk yoghurt 100 g bär.
förmiddagsmål: 2 ägg
Lunch: 150g pasta, 200g kyckling och 200g sallad
Eftermiddagsmål: 1 banan
Middag: 200g ryggbiff sallad och 1 msk grekisk yoghurt med vitlök eller andra kryddor
Kvällsmål 150g vaniljkeoso och 50g bär.

Om det inte är kött till middagen så är det antingen fisk eller fågel, men oftast bara protein och sallad och yoghurt.

De första två månaderna följde jag det här sättet att äta till punkt och prickar. Det gjorde att jag på dessa två månader tappade någostans i trakterna av 10 kg.

Idag då?

Jag i grund och botten äter jag likadan nu som jag gjorde när jag började för ca 5 månader sedan. Men klart finns det avvikelser idag. Sitter familjen och äter en god spagetti och köttfärssås med massor av parmesan så är inte jag sen att hänga på. Men för det mesta tänker jag mig för före.

Som imorgon, då är det våffeldagen. Kommer jag att äta våfflor Skiter björnar i skogen? För inte så länge sedan var det min favorit dag, alla kategorier, SEMLEDAGEN Vad åt jag då? jo, semlor, och då menar jag i plural. Jag försökte tangera mitt rekord på åtta semlor på en dag men tyvärr gick det inte det här året, jag fick bara i mig sju stycken.

Det är inte alltid en dans på rosor, vissa dagar när jag ställer mig på vågen har jag inte gått ner, utan upp, men, på det stora hela så är det en negativ siffra varje månad, än så länge.

Daniel Artfors

Daniel Artfors